top of page

מהי החוויה הסומטית ™SE?

החוויה הסומטית (®SE™ - Somatic Experiencing) הינה שיטה לטיפול בחרדה, מתח, טראומת הלם וטראומה התפתחותית. זו שיטה פסיכו-ביולוגית לטיפול בסימפטומים של טראומה ומתח כרוניים. ™SE עוזרת לאנשים להגיע לריפוי מחוויית טראומה קשה גם לאחר שעברו שנים מהאירוע.

החוויה הסומטית ™SE היא שיטת טיפול עדינה ומלאת חמלה. שיטה זאת, מסייעת להחזרת האיזון הפנימי ומסייעת לחיזוק החוסן הנפשי כנגד מצבי לחץ.


מהי החוויה הסומטית?

החוויה הסומטית ™SE היא שיטת טיפול וריפוי טבעית, שפותחה בארצות הברית על ידי ד"ר פיטר לוין וארגונו The Somatic Experiencing Trauma Institute –SETI. השיטה היא פרי עבודתו של ד"ר פיטר א. לוין, ותוצאה של שילוב רב-תחומי הכולל פיסיולוגיה של לחץ, פסיכולוגיה, אתולוגיה, ביולוגיה, מחקרי המח, שיטות ריפוי טבעיות וביו-פיסיקה רפואית.

השיטה נמצאת בשימוש קליני מוצלח מעל 45 שנים.

שיטת ™SE מאפשרת לאדם להתגבר על תסמיני טראומות יומיומיות (תאונות דרכים, טיפולים רפואיים, ניתוח, כאב כרוני, שכול, וטראומות הקשורות ללידה), כמו גם על תסמיני טראומות יוצאות דופן (אסונות טבע, קרב, מלחמה, רצח עם, אונס ותקיפה). ITI היא הנציגה הרשמית והבלעדית של ארגון SETI  במזרח התיכון, ובעלת הזיכיון הבלעדי להעברת קורסים של שיטת החוויה הסומטית (SE®) בישראל. 


שיטת ™SE מכירה ומעודדת את יכולתו המולדת של הגוף לרפא את עצמו מטראומה, והיא עושה זאת באיטיות ובקצב של כל מטופל. השיטה מוכרת כשיטת טיפול עצמאית ונתן לשלבה בהצלחה עם כל שיטת טיפול אחרת.

המדע מאחורי גישת ™SE לטראומה טראומה עלולה להתרחש, כתוצאה מלחץ חריף, הנובע מאירוע מסכן חיים, או כתוצר סופי של לחץ מצטבר. שני סוגי הטראומה עלולים לפגום ביכולתו התפקודית של האדם. טראומה מתרחשת כתוצאה ממגוון של גורמי-לחץ, כגון: תאונות, הליכים רפואיים פולשניים, תקיפה פיזית או מינית, התעללות רגשית, הזנחה, מלחמה, אסונות טבע, שכול, טראומת לידה, או מעוררי-חרדה מתמשכים של פחד או סכסוך.

גישת ™SE מלמדת כי טראומה אינה נגרמת מהאירוע עצמו, כי אם מתפתחת כתוצאת מכישלון של הגוף, מערכת העצבים והנפש לעבד אירועים קשים בצורה יעילה.

ד"ר פיטר לוין זיהה מה מונע את תהליך ההתאוששות מאיום בקרב בני אדם. בהסתמך על מנגנוני הישרדות תלויי-גוף, פיתח כלים, המחזירים את יכולתו הטבעית של הגוף להתאושש מחוויות מכריעות, ולשקם את המנגנונים הטבעיים של ויסות עצמי.

אנו מווסתים תגובות הישרדות באופן אוטומטי דרך המח הפרימיטיבי, הלא-מילולי, באמצעות מערכת העצבים האוטונומית. כשאנו תחת איום, כמויות עצומות של אנרגיה מהורמוני לחץ, מופרשות כהכנה להגנה עצמית, דרך תגובות הלחימה, בריחה  או קיפאון. ברגע שהגוף חוזר למצב בטוח, אנו משחררים ספונטנית את האנרגיה שנותרה באמצעות תגובות לא-רצוניות כגון רעד, נשימות עמוקות וספונטניות, פיהוקים וגלי חום. תהליך שחרור זה מאתחל את מערכת העצבים האוטונומית ומחזיר את הגוף לאיזון.

לעיתים קרובות יש נטייה לעקוף את התגובה הטבעית של שחרור האנרגיות על ידי שימוש במנגנוני רציונליזציה, שיפוטיות ואשמה ופחד מתחושות הגוף. אנו משבשים את יכולתנו הטבעית לוויסות עצמי ובכך תורמים ל'מיחזור' רגשות חוסר האונים והאימה. כאשר מערכת העצבים האוטונומית לא מאותחלת בעקבות אירוע טראומטי, מערכות חיוניות בגוף סובלות מכך: שינה, לב, עיכול, נשימה והמערכת החיסונית. כמו כן עלולות להופיע תסמינים בתחום הקוגניטיבי, פיזי, רגשי והתנהגותי.

כיצד פועלת שיטת ™SE שיטת™SE מאפשרת את שחרור אנרגיית ההישרדות שנשארה אצורה בגוף ואת השלמת התגובות המוטוריות של הגנה עצמית – גורמי היסוד להיווצרות תסמינים של טראומה. השיטה מאפשרת להעריך היכן 'תקוע' האדם: בתגובת לחימה, בריחה או קיפאון, ומציעה מבחר של כלים קליניים לטיפול במצבים פיזיולוגיים אלו. ™SE מאפשרת הכלה של תחושות ורגשות גופניים קשים, ללא צורך מצד האדם שחווה טראומה, לחזור ולחוות מחדש את האירוע הטראומטי. בצורה איטית ותומכת, היא מאפשרת לאדם לשחזר את תגובות הלחימה, בריחה או קיפאון הטבעיים לו. האדם חווה רוגע ותחושות מעצימות של בטחון וכח, המובילים לרצון וליכולת פעילה לחוות את מתנת החיים מחדש.



https://healingtrauma.org.il/ המרכז לטיפול במתח, חרדה וטראומה

https://www.natal.org.il/ נט״ל - נפגעי טראומה על רקע לאומי

https://traumahealing.org/ Somatic Experiencing Trauma Institute - USA


404 views0 comments
bottom of page